آشنایی با انواع کاغذ موجود در بازار

۱۵ آبان, ۱۴۰۲
آشنایی با انواع کاغذ موجود در بازار

کاغذ یکی از اشیای روزمره ماست که در بسیاری از جوانب زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نوشتن یادداشت‌ها تا چاپ مهمانی‌های تخصصی، از کاغذ در همه جا استفاده می‌شود. در این مقاله، ما قصد داریم که به شما آشنایی با انواع کاغذ موجود در بازار را ارائه دهیم.

تاریخچه کاغذ سازی

برای شروع، بیایید کمی در گذشته عبور کنیم. تاریخچه کاغذ سازی به هزاران سال قبل از میلاد باز می‌گردد، و این هنر تا امروز ادامه دارد. از کاغذهای ساده تا کاغذهای ویژه، تکنولوژی تولید کاغذ به طور چشمگیری پیشرفت کرده است.

در ادامه به بررسی انواع کاغذ و مقوای موجود در بازار می‌پردازیم:

کاغذ تحریر (writing Paper)

معمولا برای چاپ کتاب و اوراق اداری همچون سربرگ، یادداشتی و پاکت استفاده می‌شود و گرماژ متفاوتی دارد. اما آنچه بیشترین کاربرد را دارد ۷۰ و ۸۰ گرمی است.

کاغذ گلاسه

این نوع کاغذ در یک رو یا دو روی آن لعاب زده شده بطوری که چاپ به روی آن بسیار خوب انجام می‌شود. معمولا برای پوستر و چاپ کارهای نفیس رنگی استفاده می‌شود و دو نوع مات و براق دارد. 

کاغذ الوان یا تحریر رنگی

کاغذهای تحریر رنگی موجود در بازار که گرماژ پایینی داشته و معمولا برای نسخه‌های دوم و سوم فاکتور و … کاربرد دارد. گرماژ آن‌ها معمولا کمتر از ۶۰ و گاهی در کاغذهای کاربن‌لس و همچنین در گرماژهای بالا برای تولید کاغذ کادو استفاده می شود.

کاغذ پشت چسب دار

این نوع کاغذ به چسب آغشته شده و یک روکش سیلیکونی روی آن قرار گرفته بعد از چاپ روکش سیلیکونی برداشته شده و کاغذها روی سطوح مختلف قابل چسباندن می‌شود. روکش سیلیکونی به رنگ زرد و سفید وجود دارد. برخی از انواع این نوع کاغذها به دلیل نامرغوب بودن و اینکه زمان چاپ در اثر فشار، چسب بین دو لایه بیرون می‌زند، مناسب چاپ نیست. بنابراین هنگام نیاز نوع خوب آن را استفاده نمایید. به کارگیری کاغذ پشت چسبدار نامرغوب در عملیات پس از چاپ همچون دای کات نیز ممکن است مشکلات ایجاد نماید.

کاغذ PVC چسبدار

کاغذ PVC چسبدار از انواع کاغذ است که ورق چاپی از جنس PVC چسبدار بوده و مناسب چاپ لیبل‌های مختلف برای محصولاتی است که در معرض آب قرار دارند.

کاغذ پشت طوسی

این نوع کاغذ یا مقوا که یک طرف آن سفید و طرف دیگرش طوسی است به گرماژهای مختلف وجود دارد. اما پرمصرف‌ترین آن ۲۲۰ گرم تا ۲۵۰ گرمی است که معمولا جهت چاپ جعبه استفاده می‌شود. طبیعی است که جعبه‌های کوچک با گرماژ پایین و جعبه‌های بزرگتر که مقاومت بیشتری نیاز دارند، با گرماژ بالاتر استفاده می‌شود.

مقوای پشت کرم

این نوع مقوا نیز شبیه مقوای پشت طوسی است. اما مصرف آن در موارد بهداشتی همچون جعبه دارو و چیزهایی از این قبیل است.

مقوای فانتزی

مقواهای رنگی و عمدتا بافت‌دار در ابعاد ۷۰ × ۵۰ و ۷۰ × ۱۰۰ در گرم‌های مختلف که کاربرد آن‌ها در چاپ بیشتر برای کارت ویزیت، کارت‌های تبریک و چیزهایی از این دست است.

اینوردبرد

مقوای خشک و محکمی است که بطور معمول در ساخت جعبه‌هایی با کیفیت بالاتر نسبت به پشت طوسی استفاده می‌شود. در مغز این مقوا از مواد بازیافتی استفاده شده است. 

بایبل

برای چاپ کتاب‌هایی با صفحات زیاد از کاغذ بایبل که گرماژی پایین دارد استفاده می‌شود (بین ۳۰-۵۰ گرم).

کاغذ گلاسه براق و مات

این نوع کاغذ و مقوا که در گرماژهای مختلف وجود دارد، دارای سطحی صاف و صیقلی است و برای چاپ‌های رنگی و با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ و مقوای گلاسه نسبتا سنگین است.

کاربن لس

همان تحریر الوان با گرماژ پایین است که پس از چاپ اندود می‌شود تا قابلیت کپی کردن را داشته باشد. بدین ترتیب از آن‌ها در فرم‌های چند لایه استفاده می‌شود.

کرافت

این کاغذ قهوه‌ای رنگ است که معمولا در صنعت کارتن‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در کارهای چاپی، بخصوص کارهای هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

در نهایت، باید توجه داشته باشیم که انتخاب درست کاغذ می‌تواند تاثیر زیادی بر کیفیت پروژه‌های ما داشته باشد. آشنایی با انواع کاغذها و استفاده مناسب از آنها می‌تواند به ما کمک کند تا به نتایج بهتری دست یابیم.

انتخاب کاغذ مناسب بستگی به نیازهای خاص پروژه‌تان دارد. برخوردهای دقیق‌تری با انواع کاغذها می‌تواند به شما کمک کند تا انتخاب صحیح داشته باشید.
با تشکر از خواندن مقاله ما در مورد آشنایی با انواع کاغذ موجود در بازار. اگر سوالی دارید یا به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، خوشحال می‌شویم که به شما کمک کنیم. همچنین، اگر موارد دیگری را برای مقالات آینده ارائه می‌دهید، با ما در تماس باشید.

دیدگاه بگذارید